mar 15

Paris, februar 2011!

Da kommer det bilder og litt om hva vi gjorde 🙂

Dag 1:

Flyet gikk fra Rygge flyplass rundt 7. Er ikke helt sikker, men vi fikk sånn ca 3 timer søvn på sofaen hos en familie Ann-Siril kjente 🙂 Ble sittende oppe en stund for de hadde ikke sett hverandre på lenge 🙂 Vel på flyplassen sjekka vi inn det som skulle sjekkes inn + oss selv 🙂 Fikk spist litt og vært på tax-free 😛

På flyet prøvde jeg for det meste å sove. Jeg var sykt trøtt, men var likevel vanskelig å sovne. Satt i nærheten av vingen så det bråkte forferdelig. Ikke engang musikk i ørea hjalp :\

Vel nede på fransk jord, venta en times busstur inn til Paris. Jeg prøvde å sove der også, men endte med at jeg og Ann-Siril delte øreproppene mine og så på «The Secret Life og the American Teenager» 😛 Når vi var framme i Paris, sånn rundt 11 tror jeg, var det om å gjøre å finne Metroen. Altså t-banen. Vi fant en Metro, men det var masse kø og vi var ikke helt sikre på hvilken bane vi skulle ta, så vi fant oss en taxi i stedet 😛 Vi fikk låst inn bagasjen på et lite rom og fikk justert oss til hver vår lille veske før det ble ut på frokostjakt. Det her er nesten flaut å si, men det ble frokost på McD 😛 Så var det ned på Metroen og kjøpe 5 dagersbillett og finne ut hvilken bane vi skulle ta for å komme til det store markedet. Vi fant banen ganske så fort for Ann-Siril har vært der før 😛 Vi kom oss av der vi skulle og så lurte retningssansen oss litt. Vi spurte om veien til markedet, men det jeg fikk inntrykk av var: Hva? Hva mener du? Marked? Her? Det er en Lidl rett borti gata her! Så vi gikk rundt i en sirkel og spurte folk om veien, men det var de samme svarene vi fikk.. Vi fant en plass hvor man kunne komme seg på nettet, søkte opp markedet og fant adressen. Vi endte også opp med å spørre politiet om veien og de visste det faktisk! Vi kom oss på markedet og gikk og titta rundt 🙂 Det ble først 2 par øredobber på oss hver 🙂 Vi kom over masse sko og jeg forelska meg i et par, men de hadde ikke strl min, så da var det ikke meninga at jeg skulle ha de 😛 Vi gikk litt til og så en som lagde t-skjorter. T-skjortene var ferdig, men han lagde trykket. Med maling og sprøyte, sånn som Foose bruker til detaljer på bilene på «Overhallig» på Discovery. Virkelig imponerende det han med t-skjortene gjorde altså! Vi gikk og gikk og hadde sett en del baggy-bukser. Ann-Siril digger de om sommeren så når hu stod der og lurte på om hu skulle kjøpe seg en så sa jeg at jeg kjøpte meg en om hu gjorde det, så det ende med ei ny bukse og 2 par øredobber :).

Vi kom oss tilbake til hotellet og fikk sjekket inn der også 🙂 Jeg lurte igrunn på om det fantes et kjøpesenter her eller ikke, og det menta Ann-Siril at det gjorde. Googla litt, og jo da 🙂  Så var det ut å finne Les Halles. Vi fant jo ikke Les Halles, men vi fant ei gate med H&M og litt diverse andre butikker. Vi gikk inn i en skobutikk som hadde salg, og jeg fant noen kjempe stilige ballerinaer (tenkte å legge ut bilder av alle mine babyer etterhvert, så bilde kommer da). De var på salg, kostet egentlig 75 EUR, men var satt ned til 25 EUR 🙂 Når jeg kom til kassa betalte jeg bare 24 EUR, så ble veldig fornøyd 🙂 Så gikk vi inn på H&M og titta. Jeg fant selvfølgelig noe jeg ville ha, ikke noen stor bombe akkurat 😛 Men det som var greit nå, var at vi ikke hadde dårlig tid, så vi gikk og plukket det vi hadde lyst på og ville prøve og puttet det i en «Shoppingbag» Når vi kom til prøverommet stod det ei dame der, hun tok ut klærne fra baggen og baggen hengt på en knagg som hu hadde oversikt over. Så kunne vi ta med klærne inn på henvist prøverom og prøve. Var så mye mer ordentlig enn her hjemme! Fra H&M endte jeg opp med en snekkerbukse, en genser, 2 par tøysko, et belte og 2 roser du kan ha i håret eller på overdelen 🙂 Etter det var det å finne seg et sted å spise middag. Og igjen ble det McD, men da sa vi at fra nå av ikke mere McD her nede 😛

Etter mat kom vi oss til Louvre. Var egentlig ikke no spesiell grunn til at jeg ville se det, men noe var det som gjorde at jeg ville dit 😛 Sikkert Da Vinci Koden som spilte i bakhodet 😛 Litt kult å gå på plasser som har vært sentrale i en film 😛 Ble tilbake på hotellet etter at vi var ferdige her 🙂

En statue av en jeg ikke veit hvem er, men bilde ble stilig 🙂

Dag 2:

Da var det opp og ut på tekstilmesse! «Première Vision» Før vi kom oss dit måtte vi finne et sted å spise frokost, for vi var for seine til frokosten på hotellet 😛 Fant et koselig sted hvor vi kjøpte oss hver vår baguette med Tzatziki og kylling på, smoothie og tro det eller ei, sjokolademousse! Jadda, her kan du få servert sjokolademousse til frokost! Vi sparte den da 😛 Så kom vi oss på toget etter masse trapper nedover! Jeg er sikker på at vi var ihvertfall 50 meter under bakken! Det virka ihvertfall sånn! Vi kom oss på messa etter et lite feilskjær. Satt på en stasjon for lenge, for det kom ikke no beskjed over høyttaleren om hvilken stasjon vi kom til når vi kom dit vi skulle av, men det var ikke bare oss.. Vi kommer til stedet og jeg får egentlig ett lite sjokk som ble etterfulgt av fortvilelse.. Hallen var STOR! Kanskje som Vikingskipet, har ikke vært inni der så kan ikke si det for sikkert. Det var sjokket, at det var stort! Fortvilelsen kom av at det var stander med stoff over HELE hallen og at den hallen vi hadde tilgang til ikke var den eneste der, det var fler! Heldigvis hadde vi fått noen peile pinner av sjefa om hvilke stoffer vi skulle se etter, så det ble silt ut mye bare ved hjelp av det. Puh! Jeg er ikke helt inni stoff enda, så jeg kan si med en gang at å gå der inne å titte på stoff, sånn lapp på lapp, det har jeg ikke no særlig lyst til å gjøre en gang til :\ Det kan være jeg vil tilbake når jeg har fått inn mer kunnskap om forskjellige stoffer og hva som kan lages av hva osv, men foreløbig vil jeg helst slippe. Ble sliten i beina av å gå sånn :\

Vi peila oss ut hvor det var no interessant og fant ut at vi kommer tilbake dagen etter. Da kunne vi skaffe oss no mer å skrive på også hadde vi en liten peil på hva som var hvor 🙂 Vi stakk tilbake på hotellet med det vi hadde raska med oss fra messa, fresha oss opp litt og fant banen til Champs Èlysèes. Der gikk vi og tok litt bilder, vi var innom diverse butikker og titta.  Der i blant Disney Store og Sephora. Der ble det en blush på meg 🙂 Digga rosafargen og fikk vite at akkurat den var satt ned fra 20 EUR til 10 EUR, altså ca 80 kr for ID BareMinerals! Ble en ny sminkebag og en ny kost også 🙂 Fra Disney Store ble det ikke no anna enn en bag. Skuffende utvalg der! Middagen ble fortært på en Italiensk Pizza restaurant, mindt på Champs Èlysèes! 😛 Vi gikk og titta masse og jeg forelsekt meg i en kjole, men jeg tørte ikke å prøve den. Ikke enda..

Når vi kom ut fra Sephora, vill Ann-Siril se på noen som drev å dansa på utsida. Hu tente seg en røyk og stilte seg opp med kamera. Han ene begynte å gjøre seg til, så Ann-Siril lo. Hu fikk også tatt bilde av det og det endte med at det var JEG som sto der med kamera og røyk, mens hu ble dratt ut på plassen der de sto og dansa og måtte begynne å danse med 😛 Noe så festlig!! Jeg fikk tatt noen bilder av det med kameraet hennes. Hennes var på og mitt lå i veska, så da knipsa jeg med hennes 😛

Etter å ha gått opp og ned så tok vi metroen tilbake til hotellet. Vi gikk ned i baren og fikk kjøpt oss noe å drikke 🙂 Ann-Siril kjøpte seg ei lita vinflaske, mens jeg kjøpte meg to bokser cola 🙂 Vi tok kvelden etter et par, 3 episoder med «Secret Life» siden vi skulle opp og ut enda tidligere dagen etter 🙂

Dag 3:

Vi kom oss opp tidlig nok til å rekke frokosten! Men den var skuffende til å være fransk. Det var loff og anna lys brødmat. Nutella (klager ikke på det da 😛 ) syltetøy, juice, kaffe og no mere små ting. Det var ikke akkurat sånn vi hadde forventa oss når det kosta over 50 NOK for en frokost.  Etter at vi hadde spist, gikk vi og fant oss litt mer pålegg og putta i det vi hadde av lommer og gikk opp igjen på rommet 😛 Så var det å kle på seg og ordne det som skulle ordnes og ut å finne seg skriveblokk til messa! Utolig nok fant vi ikke EN eneste bokhandel der nede! Så etter en halv time, 3 kvarter med surring bestemte vi oss for å ta sightseeing/shopping turen med en gang og heller ta messa dagen etter. Så da ble det surring på Les Halles, litt rundt i byen rundt Les Halles. Det ble blant annet et par røde pumps og en kopp fra Starbucks 😛 Vi jakta etter Notre Dame, men fant det ikke.. Så ble enda litt mer surring rundt i byen der og innom en pizzarestaurant for middag før vi endte opp på Champs Èlysèes igjen 😛 Så etter å ha tråkket der, igjen så dro vi tilbake til hotellet 🙂 Vi var igrunn sultne, så vi hørte med de i resepsjonen om det var mulig å få kjøpt noe brødmat der. Siden de hadde til frokost tenkte vi at det måtte være mulig å få kjøpt no enkelt no, men nei da. Men det var et bakeri i nærheten som var oppe. De viste oss veien dit, så mat ble det 🙂 Det blir bilder av diverse innkjøpte ting/klær etterhvert. Får ikke tatt no bra bilde på egen hånd, så må vente litt til 😛

Dag 4:

Var det ut på messa igjen! Nå hadde vi ihvertfall ei bok vi kunne skrive i. Vi fant igjen noen av standene vi besøkte tirsdagen 🙂 Men alle hadde selvfølgelig minimumbestilling på 100m så det ble jo ikke aktuelt en gang etter at vi hadde spurt om det :\ Men så kom vi over en plass som ikke hadde noen grense så vi gikk inn der 🙂 De fortalte oss om det vi hadde sett på skiltet 🙂 og SÅ! De så at det stod «NORVEGE» på inngangspasset vårt, så han ene sa at her snakker vi både norsk og svensk! Vi ble litt satt ut 😛 Midt i Paris skulle vi møte på noen det var enkelt å snakke med 😛 Det ble en god bestilling derfra 😛 Vi fant igjen en stand til som vi bestilte prøver fra og de kom i posten forrige uke 🙂 Etter en god stund var det på tide å gå, for det nærmet seg «closing time». Mange hadde begynt å pakke ned allerede 1-2 timer før messa stengte! :\ Selger ikke akkurat på den måten..

Vi kom oss på hotellet og fikk lagt i fra oss litt småting føre det bar ut igjen. Nå skulle vi til Sacré-Cœur og til gatene rundt der for der var det stoffbutikker sa Ann-Siril 🙂 Vi kom oss dit og gikk opp ei gate med den ene frisørsalongen etter den andre. Det var et lite stykke og det var en salong i nesten hvert lokale bortover :O Vi kom på toppen av den bakken og Ann-Siril pekte ut en café som hu hadde vært på tidligere. Den var kjempe søt 🙂 Tittet litt på den føre hu snudde seg og sa at vi skulle «opp der» En hel haug med trapper.. Jeje, gå på 😛 Var ikke tungt før vi nærma oss slutten, men var skjelven i beina og armer etterpå 😛 Fikk tatt noen bilder av Sacré-Cœur før vi gikk ned til gata igjen for å finne stoff butikkene 🙂 Det var selvfølgelig så seint at det meste var stengt.. Var bare suvenir sjappene som var oppe.. Så da var det bare å dra derfra. Vi dro tilbake til Champs Èlysèes for jeg hadde bestemt meg for at den kjolen jeg forelska meg i første dagen på Champs, den skulle jeg ha! Så jeg gikk og prøvde den i strl 36 som egentlig er akkurat passe. I følge mine mål er jeg strl 38 over brystet, men denne kjolen var ALT FOR STOR!! Den satt som ett skudd over alt, bortset fra over brystet. Kjente jeg ble drit sur! Den skal jo nesten være for liten når den er i 36 ikke for stor!! Så jeg gikk og hengte den fra meg og gikk for å finne noe anna, for jeg måtte jo ha NOE når jeg først hadde bestemt meg for å kjøpe en kjole som var for stor.. Jeg kom over en annen søt kjole som var hakket billigere 🙂 Prøvde den og den passa helt greit 🙂 Må sy inn noen knappehull som var for store, men det er null problem 🙂 Mens jeg prøvde den kjolen fant Ann-Siril ei kjempe søt jakke! Så hu fant en til meg å 🙂 Det ble litt shopping til og litt fotografering av Triumfbuen før vi dro til Eiffeltårnet 🙂 Det var så stilig i mørten! Guri jeg vil tilbake med skikkelig kamera altså!!! Har fått bildene til Ann-Siril, men de er liksom ikke mine, så blir litt feil å bruke de 😛

Sacré-Cœur

Trappene ved Sacré-Cœur på tur nedover 🙂

Arc de triomphe de l'Étoile, Triumfbuen

Tour Eiffel, Eiffeltårnet

Etter å ha vært på Eiffel dro vi tilbake til hotellet. Bakeriet var stengt, men vi hadde vært innom butikken litt tidligere, så mat hadde vi 🙂 Vi fant ut at det var like dumt å døgne isteden for å risikere å ikke våkne tidsnok 😛 Så vi så litt «Secret Life» pakket litt, så en episode til, og pakket enda litt til 😛 og fortsatte sånn til det var på tide og pakke sammen siste rest og komme seg ned å bestille drosje 🙂 Vi måtte pakke om på flyplassen, for vi fant ut at den ene var veldig mye tyngre enn den andre 😛 Så mine klær i håndbagasjen til Ann-Siril, hennes klær i min koffert og hennes bag full av andre ting som toalettsaker, sko, lader, Nutella ++ Hennes bag var da 300 gram for tung, men de sa ikke noe på det heldigvis 🙂

Så var det en røyk og en kaffe for Ann-Siril sin del, før vi sjekket inn oss selv. Flyplassene skal jo på død og liv skanne PCer for seg selv. Min håndbagasje var stappa med PC’n i bunn, så jeg spurte om jeg virkelig måtte pakke ut alt for å få tak i den, og jo det måtte jeg. Jeg ble jo da litt sint. Jeg var trøtt og sliten og passe lei av all sikerhetssjekkinga.. Tydeligvis fikk de det for seg at jeg kunne være skummel! Jeg hadde på meg en stram olabukse, en sånn du egentlig sliter litt med å få på deg, en passe løs genser, dressjakke og et par støvletter. Ytterjakka mi hadde jeg lagt på rullebåndet sammen med PC, pass, tlf, og håndbagasje. Så fikk jeg beskjed om å ta av meg skoene, det var greit nok. Så skulle dressjakke på død og liv av! og ikke nok med det!! Jeg kom meg igjennom bippe tingen uten en eneste lyd, men tror du ikke på F… at de ransakte meg fra topp til tå!! Ned over beina, rundt livet og armene! Hva i he… tror de jeg får gjemt i ei sånn bukse!?!?!? Jeg får knapt tlf i lomma!! jeg som ikke var irritert nok fra før ble ihvertfall rasende nå! De bak meg i køen hadde i tillegg lagt sine ting mellom mine ting, så alt ble bare kaos! Når jeg endelig fikk tak i alt mitt var det rett bort på nærmeste bord og få alt innholdet i veska ut på bordet så jeg fikk pakka ned PC’n igjen! Fy å sint jeg var!

Vel inne på flyet ble det nok en episode med «Secret Life» og litt mat, før ejg prøvde å sove litt igjen. Satt lenger bak nå, men bråka jo for det.. Nede på norsklandjord fikk vi et lite sjokk. I Paris gikk vi rundt i tynn jakke og lette sko i 12+ og når vi kommer ut av flyet snør det og blåser kaldt! Brr :\ Nærmest løp inn 😛 Fikk gjort vårt i tax-free’en og kom oss ut til kiosk og sitteplasser. Der ble det omplassering av bagasje og enda mere «Secret Life» til bussen kom 🙂 Så var det tog til Oslo S. Vi blingsa en time på toget så vi hadde plutselig veldig lang tid i Oslo. Så hver gang Ann-Siril var ute og tok en røyk og jeg passa bagasjen greide jeg å duppe av!

Når vi endelig kom på toget fikk jeg for en gangs skyld sove 🙂 Men etter en stund så døde PC’n til Ann-Siril så hu ville flytte på seg. Så da var det over på komfort, så hu fikk strøm. Etter en stund til fikk vi beskjed om at banen var stengt mellom Nesdalsvatn og Gjerstad, så det ble buss på den strekningen. Kom til Gjerstad og kom oss på toget videre, men fikk ny beskjed om at de som skulle til Arendal måtte over på enda en ny buss.. Jaja, det er sånt som skjer, tenkte jeg 🙂 Vi kom oss over på ny buss og kom oss til Arendal. Veldig forsinket vel og merke så no buss til Nedenes rakk jeg ikke, så da var det bare å ringe taxi når jeg kom fram, men Natalie, datter’n til sjefen var så snill og kjørte meg og Ann-Siril hjem 🙂 Skal tro det var deilig å legge seg i egen seng og hvite at det var helg når du sto opp noen timer seinere 🙂

Paris lå strødd utover her hele helga og litt til 😛 Orka virkelig ikke, men fikk orden på det til mamma kom helga etterpå 🙂 Da fikk jeg vist fram alt sammen også 🙂 Nå gleder jeg meg til sommer’n så jeg kan begynne å bruke småsko og de nye klærne uten å bli kald 😀

Får høre med Ann-Siril om hun kan hjelpe meg med en photoshoot etterhvert 🙂 HAr fiksa på den ene kjolen jeg kjøpte meg. Den var passe fra livet og opp, men ikke fra livet og ned, der var den for stor. Må si formene til franskmennene er rare 😛

Apropos former! Her kan du få sjokolademousse sammen med frokosten din, de serverer kun lyst brød og av ALLE de mennesker jeg så på metroen hver dag, så jeg ikke EN eneste overvektig en!! Og heller ikke et eneste sted hvor det var no treningsstudio!! Hvordan får de det til!?!?!?!?!? Kanskje Norge har noe å lære? Eller er kanskje de overvektige så godt gjemt?

Og en ting til når jeg er inne på sjokkerende! Bilkjøringa der nede! Selv om det var grønn mann når vi skulle over beigen var jeg redd for å bli påkjørt! De er gale der nede! Takk gud for metroen!! Var ikke mange gangene vi var på trafikkerte veier, men fy fader og redd jeg var! Det var tut og leven fra rund 4-5 om morran til mellom 1 og 3 på natta! Det var et par netter jeg våkna sånn etter 3 en gang og hørte fuggel’n, men ellers var det tuting, brumming, sirener og skråling fra folk. Her er et veldig godt eksempel! Ser ut til å være et gammelt bilde, men det er ikke langt unna dagens. De har null kjøremønster og kjører der det passer seg. Den éne gangen vi tok buss ble jeg bilsjuk også! Helt ille! For dere som har planer om å dra til Paris: Ikke tenk på bil en gang, bruk metroen!!! Her er foresten et kart over den 🙂 Masse på kryss og tvers og vi ga noen av holdeplassene norske navn også 😛 «Nation» ble «Nasjonaltheateret» for eksempel 😛

Dette ble et veldig langt innlegg, men det er det meste om Paris turen i februar 🙂